lørdag 4. september 2010

den lange veien...

eller kunne jeg egentlig heller hatt "den spennende veien" som overskrift. For det er beskrivelsen på veien til barnehagen sett fra to ulike synsvinkler. Min og min datter på 2 år og 4 måneder. Distansen er på 400 meter- og litt for kort til å bruke unnskyldningen med bil. Og sikkert god trening. Derfor tusler vi da bortover. Jeg vet av erfaring at jeg må beregne god tid på de 400 metrene, for her er det to skritt fram, tre til siden og så litt oppi skråninga for å se på den blomsten og så ligge litt i den sølepytten, for så å prøve springe etter den katta (som aldri skal samme vei som oss).

Stort sett er dette en veldig koselig vei å gå. Det er de dagene jeg har god tid og klarer å dele hennes gleder på turen. Men de dagene da jeg har noe viktig jeg må rekke, blir det å bære den 15 kg tunge jenta småløpende bort til/fra barnehagen. Stemninga er ikke veldig god da. Også dager da jeg tror jeg har beregna god tid, kan tære på tålmodigheta. Slik som på onsdag. Vi brukte over en time på strekninga. Og den timen kan vel egentlig karakteriseres som følger; første 20 minutter; dette er jo koselig, neste 20 minutter; skulle ønske det kunne gå litt raskere, neste 15 minutt; nei, ikke ligg i den søla, kom nu spreng vi om kapp, nei, ikkje gå bakover og siste 5 minutter; "kom, skal ho mamma bære dæ."

Torsdag ba jeg min kjære mann om å hente henne i barnehagen. Han tok sykkelen, lot henne sitte på bæreren og var hjemme på 5 minutt. Og hun syntes det var skøy i tillegg.

Det dette lærte meg var hvor enkelt enkelte noen situasjoner kan løses, bare ved å bringe inn noen nye idèer og tilnærmingsmåter. Hvis jeg klarer det, tror jeg mange av de fastlåste situasjonene med ei lita som har lyst å bestemme selv og ei mamma som også har lyst å bestemme, kan løses ganske greit.

Jeg ser jeg må trene litt mer på det.

3 kommentarer:

  1. Hei, var innom og leste litt på bloggen din, interessant. Håper det går bra med dere, vi må få til en høsttur snart.

    SvarSlett
  2. Er enig med det- høsttur må vi få til =) Tenk på denne tiden i fjor var det allerede snø (og vi hadde leka i snøen ved Tussvatnet), mens det i går kveld var 15 grader. Rar verden det her!

    SvarSlett
  3. Ja d e store kontrasta når d va 15-16 i forrie uka :-) D va en fin tur i fjor høst. Ser ut som d går mot kaldere tider også i år no

    SvarSlett